Vakantie!

Het kan zijn dat je er bewust voor kiest om jouw levensstijl tijdens de vakantie los te laten. Als jij je daar goed bij voelt en het iets substantieels toevoegt aan jouw vakantiegevoel: lekker blijven doen! Neem na je vakantie dan wel de verantwoordelijkheid en accepteer dat je wellicht progressie hebt laten liggen of resultaten teniet hebt gedaan. Ga niet achteraf balen of je schuldig voelen. Blijf er niet in hangen. Je hebt hier tenslotte zelf bewust voor gekozen dus accepteer dan ook de gevolgen hiervan. Lukt dit niet of voel je je niet goed bij deze beslissingen? Dan is het een goed idee om het de volgende vakantie bewuster aan te pakken om er voor te zorgen dat je je goed voelt tijdens en na je vakantie. Daar gaat vakantie toch om?


Voorbereiding

Vakanties passen in een ‘normaal’ leven en het is dus niet vreemd als je jouw levensstijl hierin wilt laten terugkomen. Net als in het gewone leven kan je in je vakantie gewoonten creëren die in één lijn liggen met je doelen EN natuurlijk jouw vakantiegevoel! Zo creëer je een win-win situatie!

Bedenk alvast van tevoren hoe je jouw vakantie wilt invullen, want zo kan je er bij het boeken al rekening mee houden.


Wil je zelf lekker koken op vakantie? Kies dan voor een appartement, logies of een aparthotel. Een aparthotel is een mix tussen een hotel en een appartement. Je hebt de luxe van een hotel (service, restaurant, schoonmaak) en de kamers beschikken over kookfaciliteiten waardoor je ook de vrijheid hebt om zelf te koken. Heb je een keer geen zin in om te koken? Dan kan je genieten van de voordelen van het hotel en daar eten. Vergeet niet te controleren of er in de buurt een supermarkt zit voor je boodschappen!


Heb je tijdens jouw vakantie helemaal geen zin om te koken? Kies dan voor halfpension (ontbijt en diner), volpension (ontbijt, lunch en diner) of All Inclusive.


Hier zitten helaas wel nadelen aan. Je hebt niet altijd een ruime keuze aan voedingsmiddelen en dit kan betekenen dat je hierdoor vaak dezelfde dingen ‘moet’ eten. Als je het moeilijk vindt om maat te houden met de hoeveelheid die je eet, kan een buffet erg verleidelijk zijn om meer te eten dan nodig is. In dit geval is het goed om je aan de 80% regel te houden: eten tot je voor 80% vol zit!


Als je van plan bent om er actief op uit te gaan en graag wilt eten bij plaatselijke restaurants, dan is het natuurlijk zonde om te kiezen voor volpension of All Inclusive. Dit is voor mij ook de reden waarom ik hier zelf niet voor heb gekozen: ik wilde de cultuur proeven – letterlijk!


Wil je trainen tijdens jouw vakantie? Kies dan een accommodatie met sportfaciliteiten (inkoppertje!). Kan je geen accommodatie vinden met sportfaciliteiten, ga dan op onderzoek uit! Zijn er sporten die je zelf kan doen in de omgeving (zwemmen, hardlopen, fietsen)? Zijn er betaalbare sportscholen in de omgeving waar je als toerist terecht kan?


Wanneer er geen sportmogelijkheden zijn, kan je ook een hotelkamer workout doen. Hier heb je heel weinig voor nodig. Met de meubels op jouw kamer en jouw lichaamsgewicht kom je er al. Op YouTube kan je genoeg vakantie trainingen vinden.


De praktijk

Oké, laten we er vanuit gaan dat je al het voorbereidend werk hebt gedaan en jij jouw ideale win-win vakantie hebt geboekt. Hoe kan je dan praktisch je maaltijden invullen?


De basis van je maaltijd bestaat in de eerste instantie uit groenten en fruit. Als het goed is, is dit niet anders dan wat je gewend bent. Groenten en fruit hebben veel volume en zijn over het algemeen laag in calorieën. Je kan er dus veel van eten bij een laag budget en toch een volle maag hebben.

Begin je dag lekker met een bord vers fruit, eventueel in een bakje yoghurt of kwark (eiwitten!). Het is niet alleen lekker, maar ook voedzaam (vitamines, mineralen) en niet te vergeten haal je hier ook vocht uit! Dat scheelt je weer water drinken 😉 Met het fruit leg je een goede bodem waardoor je minder snel zal overeten.


Natuurlijk wil je ook voldoende eiwitten eten. De meeste ontbijtbuffetten beschikken over eiwitrijke ontbijtproducten zoals yoghurt, kwark, eieren, kip en (groenten)omeletten. Om calorieën te besparen kan je het beste kiezen voor koolhydraat en vetarme producten. Dus kies bijvoorbeeld voor (Griekse) yoghurt met een laag vetgehalte.


Wanneer je een goede bodem hebt gelegd kan je nog kiezen voor iets aanvullends wat je ECHT lekker vindt. Deze keuze kan je maken op basis van jouw dagplanning. Wanneer je de hele dag actief op pad gaat heb je sneller ruimte om nog wat lekkers te pakken zoals een croissantje, muffin of pancake. Weet je al dat je de hele dag aan het zwembad of strand gaat liggen? Kies er dan voor om dit over te slaan.

Hoe jij je maaltijden invult is dus ook afhankelijk van hoe jij je dag spendeert. Hoe actiever je bent, hoe meer ruimte je hebt om voor wat lekkers te kiezen. Wanneer je actief bent, zal je misschien ook merken dat je daardoor minder snel (lekkere) trek krijgt.


Welke bestemming je ook hebt gekozen of waar je ook gaat eten (hotel, zelf koken of een restaurant) kan je met de volgende richtlijnen jouw maaltijden indelen (zonder macro’s te tellen).

  • 3 – 4 opscheplepels groenten en/of fruit

  • 4 – 6 eetlepels eiwitten

Afhankelijk van de productkeuzes die je maakt kan je nog een beetje vetten toevoegen aan je maaltijd; zoals noten.


Op actieve dagen, of na het trainen, kan je bij één van je maaltijden 1 – 2 eetlepels koolhydraten toevoegen. Doe dit wel met mate, want een muffin kan bijvoorbeeld al zo’n 200 kcal bevatten en kan dus flink aantikken.


Mijn vakantie

Bij het boeken van mijn vakantie heb ik gekozen voor een aparthotel. Op de kamer had ik onder andere een koelkast en een waterkoker tot mijn beschikking. Ideaal, want ik kon bij het wakker worden zelf koffie zetten en rustig wakker worden op het balkon! En omdat ik een supermarkt om de hoek had zitten, heb ik de koelkast kunnen vullen met water en light frisdranken. Dat is voor mij toch ook wel een must 😉


Ik heb hierbij ook gekozen voor een ontbijtbuffet. Als ik ergens niet goed op ga, is het met een lege maag de deur uit gaan op zoek naar een ontbijtje. Ik ken mezelf en wanneer ik honger heb, ben ik snel geneigd om onbewust verkeerde keuzes te maken. Op deze manier kon ik ook lekker uitgebreid ontbijten zonder dat het qua kosten uit de hand zou lopen (vreetzakje weet je nog!?).


Het aparthotel waar ik verbleef had een sportschool en zwembad. Ik wist niet wat ik precies kon verwachten van de sportschool en had daarom mijn coach al gevraagd om voor mij een vakantieschema op te stellen op basis van mijn huidige trainingsschema. Gelukkig had de sportschool veel basis apparaten staan waardoor ik toch grotendeels mijn oorspronkelijke schema heb kunnen uitvoeren. Ik wilde graag om de dag gaan trainen, maar op de één na laatste dag koos ik er toch voor om het trainen achterwege te laten. Ik wilde graag nog even extra genieten van het mooie weer en de omgeving. Het werd dus een flinke stadswandeling met dikke blaren als gevolg!


Tijdens mijn vakantie begon ik elke ochtend met een bord gevuld met fruit: (water) meloen en ananas. Daarna een bord met eiwitten: yoghurt met stukjes fruit, een groenten omelet of 2 hele eieren en (gegrilde) kipfilet. Daarna nam ik nog wat lekkers: een croissantje en een (chocolade) muffin of 2 pancakes met honing. Op de laatste dag heb ik alle 3 deze producten genomen, omdat dit geen dingen zijn die ik normaal eet dus ik wilde er toch nog even extra van genieten!


Ik heb er bewust voor gekozen om elke dag wat lekkers bij het ontbijt te nemen, omdat ik wist dat ik erg actief zou zijn. Dagelijks heb ik meer dan 20.000 stappen gezet! Terwijl ik hier in Nederland normaal blij mag zijn met 6.000 stappen haha. Het stevige ontbijt zorgde er voor ik pas na 5 – 6 uur weer een knorrende maag had.


Er waren twee dagen waarop ik slechts twee maaltijden heb gegeten. ‘Hoe dan?’ vraag je je wellicht af. Het warme weer en het actief zijn zorgde ervoor dat ik een verminderde eetlust had. Daarnaast was ik zo bezig met de omgeving dat ik geen tijd wilde nemen om te eten. Er waren zo veel dingen die ik wilde zien en doen!


Wel had ik een doos eiwitrepen meegenomen, waardoor ik op dit soort dagen alsnog een eiwitsnack bij me had. Deze kon ik op elk moment eten en kon ik mijn tijd alsnog goed benutten (in mijn ogen dan he 😉). Om altijd een eiwitbron bij je te hebben is het dus slim om eiwitrepen en/of eiwitpoeder mee te nemen naar je vakantiebestemming.


Ik hoop dat ik jou met deze blog praktische tips en inspiratie heb kunnen geven om jouw bewuste win-win vakantie te creëren. Mocht het nu niet lukken, geef jezelf de tijd om vakantie gewoonten te creëren. Sinds ik mijn levensstijl heb veranderd ben ik 5 – 6 keer op vakantie geweest en dit was (nog maar) de tweede vakantie waarbij ik ECHT met een tevreden gevoel terugkijk. Het is en blijft een leerproces. Pak de draad bij thuiskomst gewoon weer op en kijk terug op een heerlijke vakantie!


Verder ben ik benieuwd hoe jij het aanpakt tijdens jouw vakanties. Kies je ervoor om alles los te laten, kies je voor een middenweg of blijf jij je aan jouw plan houden?

Privacy Verklaring| Algemene Voorwaarden| Cookiestatement

© UPlift! Lifestyle | Roos Edens 2018- 2020. Alle rechten voorbehouden.    

Foto's: Dennis Edens | Design: Roos Edens | Icons: www.icons8.com

info@upliftlifestyle.nl

0653723290

Hoorn