Journallen

Bijgewerkt: 13 nov 2019

Wat is journallen?

Journallen is als een soort dagboek bijhouden, maar meer gericht op bewustwording. Je schrijft op wat je bezig houdt, wat er in je hoofd zit en hoe je je voelt. Het is een manier om jezelf (meer) bewust(er) te maken van je gedachten en hoe dit invloed heeft op je gedrag. Je kan het zien als een soort zelf therapie. Het is dus heel erg persoonlijk. Niet alleen wat je schrijft, maar ook op welke manier je dat doet.


In deze blog vertel ik hoe ik het aanpak, maar het betekent niet dat het voor jou ook zo het beste werkt.

Probeer er dus je eigen weg in te vinden en een aanpak te creëren die bij je past en werkt.


Belangrijk om te onthouden: er is géén goed of fout.


Het is een (dagelijks) moment wat je pakt om te kijken naar je gedachten en gedrag. Je leert jezelf beter kennen en gedachtepatronen te herkennen. Door elke dag bewust te kijken naar hoe je je voelt kan je (sneller) signalen oppikken en ermee aan de slag gaan.



Stel, je hebt al een paar dagen een onrustig gevoel, maar je weet (nog) niet precies waar het vandaan komt. Je begint met journallen en merkt dit op. Na een paar dagen valt je op dat het blijft aanhouden. Dan kan je kijken waar het vandaan komt. Bijvoorbeeld: slechte stressmanagement, overtuigingen, (ongewenst) gedrag of teveel losse eindjes ;)



Hoe vaak moet ik journallen?

Mijn advies: dagelijks! De kracht van het journallen (en statements schrijven) zit hem in bewustwording en de kracht van herhaling. Hoe vaker je het doet, hoe sneller je resultaten zal behalen.


Merk je dat dagelijks journallen direct teveel weerstand oproept en je het daardoor wilt uitstellen?


Begin dan met één keer in de twee/drie dagen of één keer per week. Je hoeft er niet uren voor uit te trekken. Ik schrijf soms maar een paar zinnen en op andere momenten schrijf ik pagina's vol (mijn record staat op 6 A5 blaadjes!). Dat laatste valt (voor mij) onder een braindump. Dit doe ik minimaal één keer per week om even bewust te kijken naar wat er allemaal in mijn hoofd zit en even terug te kijken op de week.


Een braindump is dus (bijna letterlijk) je hoofd leeg schrijven. Alles wat je denkt schrijf je op zodat het uit je hoofd is. Dit werkt (voor mij) altijd bevrijdend. Het geeft rust en er valt een soort last van mijn schouders – mijn hoofd voelt lichter en ik heb weer overzicht.


Hoe moet ik beginnen?

Maak er een gewoonte van door op vaste momenten te journallen. Hiervoor kan je beginnen met een implementatie intentie.


Bijvoorbeeld:

'Elke dag ga ik om 08.00 10 minuten journallen.'

'Elke zaterdagavond ga ik een braindump doen.'


Als je het vaak doet zal je steeds beter aanvoelen waar jij behoefte aan hebt op bepaalde momenten. Op drukke dagen of wanneer ik mij gedurende de dag niet goed voel trek ik ook wel eens een momentje uit om te journallen. Ook als ik op kantoor ben, ik zoek dan een rustig plekje op en sluit me even af van de buitenwereld.


Mis je een keer een dag? Geen ramp, pak de draad gewoon weer op. Het lukt NIEMAND om in één keer elke dag te journallen. Het is een (nieuwe) gewoonte die je moet creëren en dat kost tijd. Blijf het zo consistent mogelijk doen zodat het een gewoonte gaat worden.


Wat schrijf ik op?

Zoals ik eerder heb uitgelegd is journallen persoonlijk en ben je dus vrij om het in te richten zoals jij wilt. Als je het nog nooit eerder hebt gedaan kan ik mij voorstellen dat het hebben van een aantal richtlijnen erg fijn kan zijn.


Spoiler: je hoeft dit niet allemaal over te schrijven, want ik heb hiervoor een toffe Inspiratie Journal gemaakt!


Ik doe het niet elke dag op deze manier. Soms lukt het niet om er genoeg tijd voor vrij te maken en schrijf ik enkel een paar krachtige statements op, zodat ik krachtig (en intentioneel) de dag kan beginnen.


In de basis hou ik de volgende punten aan:


Het begin…


‘Ik weet niet wat ik moet opschrijven…’

'Ik voel mij... '


Opmerken

- Wat valt mij op?

- Hoe praat ik over bepaalde dingen?


Beslissen

- Wat wil en ga ik ermee doen?

- Waar kies ik voor?


Creëren

- Wie wil ik vandaag zijn?

- Welke acties ga ik ondernemen?

Krachtige overtuigingen – Statements

Onder het creëren valt ook het schrijven en formuleren van statements. Ook wel bekrachtigende overtuigingen of affirmaties genoemd. Statements zijn positief geformuleerd en geven kracht en energie. Het is het tegenovergestelde van belemmerende overtuigingen.


Weet je nog? De kracht van herhaling. Door elke dag krachtige overtuigingen op te schrijven, herschrijf je jouw belemmerende overtuigingen. Denk maar aan de belemmerende overtuigingen die je hebt - die zitten zo vastgeroest omdat je het steeds tegen jezelf hebt gezegd of gehoord hebt van anderen.



~ It’s the repetition of affirmations that leads to belief.

And once that belief becomes a deep conviction, things begin to happen. ~


Muhammad Ali



Samengevat:

  • Journallen is persoonlijk. Het is van JOU – het is JOUW journal. We schrijven op onze manier, gebruiken onze eigen taal en hebben onze eigen struggles of geluksmomenten. Je kan het dus nooit fout doen.

  • Begin met een intentie implementatie om er een gewoonte van te maken.

  • Wees zo consistent mogelijk. Vergeet je het een keer, pak het weer op zodra je er aan denkt.

  • In het begin kan het raar aanvoelen. Laat dat je er niet van weerhouden door te zetten. Bij elke nieuwe gewoonte is er in het begin weerstand.

  • Zowel voor het creëren van nieuwe gewoonten als het effect van journallen en statements: kracht van herhaling.


Ready?

Zin om aan de slag te gaan met journallen?


Ik had het al verklapt, ik heb een toffe Inspiratie Journal gemaakt zodat je hem altijd bij de hand hebt. Je kan hem digitaal gebruiken of natuurlijk uitprinten. Dat laatste raad ik je zeker aan, want juist het schrijven werkt krachtiger dan typen.


In de journal heb ik meer vragen gezet die je voor jezelf kan beantwoorden tijdens het journallen. Ook heb ik een aantal voorbeelden van statements er in gezet die ik zelf vaak gebruik. Je kan de journal hier downloaden.


Wanneer je deze journal gebruikt en deelt op social media, zou ik het super tof vinden als je mij daarin tagt @roosedens. Zo kunnen we samen anderen inspireren en helpen!


Daarnaast ben ik natuurlijk reuze benieuwd naar de inzichten die je krijgt naar aanleiding van het journallen, so please let me know!

Liefs,

Roos