Hoe ontstaan eetbuien?

Bijgewerkt: jan 8

Als er één ding was waarmee ik mijn afvalproces saboteerde waren het mijn eetbuien. Hoe hard ik mijn best deed om niet toe te geven, de drang was te sterk. Ik werd onzeker, zat niet lekker in mijn vel en was bang dat ik er nóóit vanaf zou komen. Het heeft jaren geduurd voor ik wist waar ze vandaan kwamen en ik zou willen dat ik het eerder had geweten zodat ik gerichter actie kon ondernemen. Ik dacht dat ik de enige was, maar inmiddels weet ik dat het niet zo is. Als jij ook last hebt van eetbuien vraag je je wellicht af hoe het komt dat je ze hebt en dat ga ik je in deze blog uitleggen.



Eetbuien zijn een belangrijk signaal van ons brein en/of lichaam dat er een onderliggend probleem is dat aangepakt moet worden. Dat betekent dat je de eetbuien niet hoeft te accepteren. Je hebt de keuze om het probleem aan te pakken, maar waar begin je? Wat zijn de mogelijke oorzaken van je eetbuien?


Eetbuien kunnen verschillende oorzaken hebben, welke ook met elkaar in verband kunnen staan.


Mindset (psychologie):

Je hebt bepaalde belemmerende overtuigingen op het gebied van voeding of over jezelf. Denk aan:

  • Ik ben een emotie eter;

  • Ik ben niet goed genoeg;

  • Ik ben een perfectionist;

  • Ik heb het toch al verpest (alles-of-niets mindset);

  • Van bepaalde producten/macronutrienten word ik dik.


Fysiologie (& het reptielenbrein):

Je eet veel te weinig waardoor je lichaam voedingsstoffen tekort komt en uitgehongerd raakt. Het lichaam (en je reptielenbrein) willen maar één ding: overleven. We hebben eten nodig om te kunnen overleven dus zodra je heel veel honger hebt, dan dwingt het lichaam zo gezegd een eetbui af. Hij wilt NU eten en dit signaal is heel erg dwingend.


Gewoonten (& Neuroscience):

Als mens doen we het erg goed op gewoonten. Ons gedrag gaat voor 95% op de automatische piloot en gewoonten zijn daarvan een onderdeel. Het bespaart het brein energie. Op bepaalde tijden, momenten of in bepaalde situaties een eetbui hebben kan ook een gewoonte zijn. En niet alleen dat, gewoonten kunnen ook onderdeel zijn van een vicieuze cirkel die eetbuien veroorzaakt. Denk bijvoorbeeld aan (strenge) restricties -> eetbui -> nieuwe (strengere) restricties -> eetbui etc. Zonder dat we het doorhebben houden we dus vaak deze gewoonte zelf in stand.


Slechte lifestylefactoren:

Deze factoren worden vaak onderschat, maar hebben veel invloed op het hebben van eetbuien. Een slaaptekort en hoog stressniveau zorgen voor o.a. een hormoonverstoring in het lichaam die verantwoordelijk zijn voor ons hongergevoel. Door veel stress en weinig slaap kan je ook emotioneler zijn en vanuit emoties gaan eten.


Hoe nu verder?

Om te weten waar jouw eetbuien vandaan komen zal je moeten beginnen met het te onderzoeken.


Welke dingen kunnen bij jou een rol spelen en wat kan je er aan doen?


Eetbuien overwinnen kost helaas tijd, maar niets doen is geen optie. Ze gaan niet vanzelf over, maar je kan er wel aan werken en zo een eetbui-vrij leven creëren.


Uit ervaring kan ik je vertellen: het is het waard!