Hoe doorbreek je een negatief gedachten patroon?

Eind november was ik één van de gelukkige die dit jaar snel te maken heeft gekregen met de griep! Joepie... (NOT!) Ik heb daardoor helaas mijn Masterclass moeten annuleren waar ik zo ontzettend naar uit keek.


Door het ziek zijn en het moeten annuleren van mijn Masterclass, zorgde de combinatie van fysieke en mentale vermoeidheid voor toename aan een stroom van negatieve gedachten.


Ook al heb ik de afgelopen jaar hard gewerkt aan mijn mindset, zo'n combinatie is alsnog een uitdaging. Gelukkig kan ik er nu veel beter mee om gaan in vergelijking met een aantal jaar geleden.⁠

Negatieve gedachten hebben we allemaal wel eens, zeker wanneer we ons fysiek niet lekker voelen, te maken hebben met tegenslagen of door invloeden van buitenaf. Het is niet erg wanneer je een keer negatieve gedachten hebt en daar (onbewust) even in mee gaat.


Op het moment dat je het opmerkt, je er bewust van wordt doe je er wel goed aan om er uit te komen zodat het je niet nog meer negatief gaat beïnvloeden en er een donkere wolk boven je hoofd vormt. Negatieve gedachten zijn er met een reden, MAAR er in blijven hangen gaat je op den duur niet verder brengen.


In deze blog deel ik een aantal tips om uit een negatief gedachten patroon te komen, ongeacht de oorzaak - of het nu komt door een tegenslag, een winterdip, ziekte of iets anders.

Verzacht de weerstand.⁠


Probeer jouw gedachten niet te controleren of weg te stoppen, dat veroorzaakt juist weerstand en kan zorgen voor meer negatieve gedachten en emoties. Het kan bijvoorbeeld frustraties opleveren, wanneer je merkt dat je negatieve gedachten hebt en je ze niet kan onderdrukken. Accepteer ze, ook negatieve emoties mogen en kunnen er zijn. Bekijk ze van een neutrale objectieve plek.⁠



Ontkoppel je van jouw gedachten.⁠


Gedachten HEB je. Je bent niet jouw gedachten. De gedachten die je over jezelf hebt, zoals ‘ik ben … ‘ zijn nog steeds gedachten en het is een label wat je op jezelf plakt. Zie jouw gedachten ook echt als gedachten. Zeg niet ‘ik ben…’ maar merk op dat je de gedachten hebt. ‘Ik merk op dat ik de gedachte heb dat…’ Op die manier creëer je een afstand en koppel je jezelf los van jouw gedachten.⁠


Wees dankbaar voor het opmerken van de negatieve gedachten.⁠


95% van onze gedachten zijn onbewust. Hoe fijn is het dan dat je bepaalde (negatieve) gedachten juist opmerkt! Die behoort dan toe tot de 5% van de gedachten waar je je WEL bewust van bent. Dat betekent dat je er wat mee kan doen. Je kan er van leren: wat wilt deze gedachten je vertellen?⁠


Samengevat

  1. Erken jouw negatieve gedachten - Negatieve emoties mogen er zijn. Emoties hebben een signaal functie, ze willen je iets vertellen!

  2. Neem afstand van de gedachte door hem op te merken en neutraliseer op deze manier de gedachte.

  3. Vraag jezelf af, wat wilt deze NEUTRALE emotie mij vertellen? Wat kan ik ervan leren?


Wat helpt jou om een negatief gedachten patroon te doorbreken?

Privacy Verklaring| Algemene Voorwaarden| Cookiestatement

© UPlift! Lifestyle | Roos Edens 2018- 2020. Alle rechten voorbehouden.    

Foto's: Dennis Edens | Design: Roos Edens | Icons: www.icons8.com

info@upliftlifestyle.nl

0653723290

Hoorn