De krachtige combinatie van mindset, voeding en training.

De combinatie van deze factoren is niets nieuws. Je ziet het veel terugkomen in lifestyle programma’s. Maar wat is het idee erachter? Waarom is dit zo’n goede combinatie? Hoe beïnvloeden zij elkaar? Dat probeer ik je in deze blog uit te leggen aan de hand van mijn persoonlijke ervaring en tips hoe jij hier ook mee kan beginnen.


Toen ik begon met het veranderen van mijn levensstijl had ik in eerste instantie een fysiek doel voor ogen. Ik wilde afvallen en slanker zijn. Toen ik startte met een online programma begin 2015 heb ik de eerste maanden niet kunnen trainen door een blessure. Hoewel ik niet trainde, haalde ik wel resultaat door mijn voeding af te stemmen op mijn activiteitenniveau: energie-inname vs. energieverbruik. Om af te vallen moet je tenslotte een negatieve energiebalans hanteren!


Voeding speelt namelijk een grote rol; eet je minder dan je verbrandt, dan val je af. Eet je meer dan je verbrandt, kom je aan. Wanneer je aan krachttraining doet is het nodig om voldoende eiwitten te eten. Voor de meeste vrouwen komt dit neer op 1,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht. Om er voor te zorgen dat je lichaam goed presteert met de trainingen, je goed herstelt en om jouw gezondheid te bevorderen doe je er ook goed aan om producten te eten die goede voedingsstoffen bevatten. Veel groenten en fruit dus! : )


Ik was eigenlijk nooit een fruit eter en groenten at ik enkel omdat het ‘moest’. Inmiddels bestaat ruim de helft van mijn voedingspatroon uit groenten en fruit. Nu ik op vakantie ben is dit wederom mijn basis van een goede maaltijd. Het voelt ook goed om mijn lichaam echt te voeden zodat het goed kan presteren! Hoe ik dat in de praktijk doe kan je trouwens lezen in een volgende blog, maar voor nu (half november) kan je meekijken op naar mijn stories op Instagram. *hint*


Door het aanpassen van mijn voeding kwam ik erachter dat ik eetgewoonten had die niet in één lijn lagen met mijn fysieke doel(en). Zo had ik (onbewust) last van eetbuien. Ja ik wist wel dat ik ze had, maar ik dacht er verder niet echt bij na. Ik had op die momenten simpelweg zin in chocolade dus at ik een reep… of twee... Pas toen ik bewust aan de slag ging met mijn voeding, zag ik in dat dit mij niet dichterbij mijn doelen bracht.


Ik hoor je al denken: “Maar waarom deed je het dan?” Ik had op dat moment geen idee, maar het bewust worden van mijn gedrag was de eerste stap. De eetbuien werden daardoor minder, maar zo nu en dan gebeurde het toch weer. Ik merkte dat ik door die eetbuien minder presteerde in de sportschool. Mijn lichaam had goede en voedzame voedingsmiddelen nodig om mijn prestaties en herstel te bevorderen. Weer zette ik het onderzoek in gang, en al snel legde ik de link met mijn emoties. Ik was ongelukkig. Ik voelde mij eenzaam en ik had veel last van stress. Het eten zorgde ervoor dat ik rustiger werd en kleine geluksmomentjes had waardoor ik beter kon ontspannen. Ik hoefde even nergens aan te denken. (Herkenbaar?)


In eerste instantie ging ik mee met deze gedachten: ik was een emotie-eter en had er geen controle over. Tegelijkertijd prikkelde dit de wil om het tegenovergestelde te bewijzen. Ik moest van mezelf de confrontatie aangaan en de kernoorzaken aanpakken. Het was confronterend om te weten dat er diep van binnen iets aan mij knaagde. Iets dat resulteerde in gedrag waar ik (op langere termijn) juist ongelukkiger van zou worden.


Wanneer jij je hierin herkent wil ik je als tip meegeven om altijd kritisch te kijken naar je gedrag, vraag je af waarom je iets doet en in hoeverre dit invloed heeft op je doelen. Het kan op dat moment namelijk veel belangrijker zijn dat je je richt op leerdoelen in plaats van prestatiedoelen! Leren omgaan met obstakels en kernoorzaken aanpakken zal op langere termijn veel waardevoller zijn, dan X kilo te wegen.


Door de confrontatie aan te gaan met mijn opgekropte emoties en definitief af te rekenen met eetbuien kreeg ik meer zelfvertrouwen. Ik had controle gekregen over mijn eetgedrag. Althans, zo ervaarde ik dat. Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat je altijd zelf de keuze hebt gehad. Ik had succesvol de kernoorzaken aangepakt. I looked my demons in the eyes… and winked at them ; )


Boem! Een last van mijn schouders! Niet te spreken over hoe trots ik was en hoeveel zelfvertrouwen mij dit gaf. Ik was mijn emoties en gedrag ECHT de baas! Wauwww! Dat was ook het moment waarop ik inzag dat IK de regie over mijn leven had: ik sprong uit mijn slachtofferrol en nam verantwoordelijkheid. Bij alles wat ik deed vroeg ik mezelf af of het bijdroeg aan mijn leven, geluk en/of doelen. Zo niet, waarom deed ik het dan? Er volgde toen dus een periode van opschonen: Activiteiten, mensen om mij heen en gewoonten. Zo maakte ik plaats voor andere dingen: mindsetwerk, trainen en sociale activiteiten met mensen die WEL echt iets bijdroegen aan mijn leven.


Als je merkt dat je het soms te druk hebt met allerlei zaken waardoor je geen tijd hebt om te trainen of je maaltijden voor te bereiden, vraag jezelf eens het volgende: Welke dingen dragen echt bij aan wat ik wilt bereiken? Het stellen van prioriteiten is hier essentieel. Als blijkt dat jouw doelen (even) geen prioriteit hebben is dat ook prima. Wees alleen wel eerlijk tegen jezelf, maak een keuze en accepteer de gevolgen.


Ik nam verantwoordelijkheid, keek naar mogelijkheden en durfde stap voor stap te geloven in een eigen onderneming! Dit gaf mij een concreet doel om naar toe te werken en het motiveerde mij om NOG beter te worden in de dingen die ik al deed. Hiernaast hielp het ook enorm om uit mijn comfortzone te komen. Ik wilde mijn grenzen verleggen, óók in het trainen! Ik durfde hierbij steeds verder uit mijn comfortzone te stappen . Ik durfde zelfs nieuwe oefeningen te doen, met name de wat ongemakkelijkere (deze kan je vast zelf ook wel invullen toch?) ; ) Ik ging qua gewichten de grenzen opzoeken en probeerde er elke training nog wat bovenop te gooien. Inmiddels sta ik zelfverzekerd in de sportschool en maak ik mij geen zorgen over wat andere mensen denken. Ik heb namelijk ervaren dat dit juist ook positief kan zijn! Ik ontvang steeds vaker complimenten en word ook vaker om advies gevraagd. Hoe tof is dat?!


Het structureel verhogen van de gewichten die je gebruikt - ook al is het een halve kilo - geeft een nieuwe prikkel aan je spieren waardoor zij zich moeten aanpassen aan de nieuwe belasting. Dit resulteert in spiergroei. Merk je dat je al even stilstaat in de gewichten die je gebruikt? Dan kan het helpen om bij je volgende training het gewicht een beetje te verhogen om te kijken hoe ver je dan komt. Het stilstaan in je progressie hoeft trouwens niet alleen van deze factor af te hangen, er speelt immers zoveel meer mee. Hier komt dus een stukje context kijken en dat stukje verschilt per persoon. Just saying ; )


De combinatie van voeding, mindset en training kan je dus zien als een soort cirkel; Ze gaan hand in hand en hebben grote invloed op elkaar. Als je resultaat wilt behalen, moet je op alledrie de gebieden met jezelf aan de slag. Bereid jezelf er dus op voor dat je soms geconfronteerd wordt met gedachten en gewoonten die er voor zorgen dat jij je doelen niet behaalt. Dit is niet erg, het geeft je juist de mogelijkheid om hiermee aan de slag te gaan. Ongeacht van hoe je leven eruitziet, leg je een stevige fundering neer voor de rest van je leven!

Privacy Verklaring| Algemene Voorwaarden| Cookiestatement

© UPlift! Lifestyle | Roos Edens 2018- 2020. Alle rechten voorbehouden.    

Foto's: Dennis Edens | Design: Roos Edens | Icons: www.icons8.com

info@upliftlifestyle.nl

0653723290

Hoorn