Blog of Christmas Present

Bijgewerkt: 22 dec 2019

Dan is het nu tijd voor de tweede blog in de reeks: ‘Healthy Mindset, Happy Holidays’.

Heb je de vorige blog al gelezen? Mocht je deze gemist hebben, dan kan je hem hier lezen.


In de vorige blog heb ik je meegenomen op reis naar jouw feestdagen van voorgaande jaren. Hoe vond je het om terug te blikken? Het kan zijn dat je bij het terugblikken situaties tegenkwam die je dit jaar anders wilt aanpakken.


Een veel voorkomende situatie, die ik zelf al een paar keer heb mogen ervaren en wat ik ook terugzie bij mijn cliënten is de alles of niets mindset, a.k.a. de ‘oh, what the hell’ gedachte. Does this ring any (christmas) bells? 😉



Het is kerstavond. Terwijl je wacht tot alle familie er is krijg je lichte trek.

Op tafel staat een schaal met kerstkransjes.

‘Eentje kan toch geen kwaad?’ denk je. ‘Ik heb echt honger.’


Je gaat mee met het stemmetje en zegt dat één inderdaad geen kwaad kan.


‘Hmmm die smaakt wel erg goed. Ik neem er nog één’.

En nog één… En nog één.


Dan realiseer jij je dat dit toch niet de bedoeling was.


Dan komt dat stemmetje in je hoofd die zegt:

‘Nu maakt het toch allemaal niets meer uit! Ik heb het toch al verpest.’.



Dit is helaas vaak de realiteit, maar durven we dit veelal niet te benoemen omdat we ons er voor schamen. En even tussen jou en mij... bovengenoemde situatie dat was ik (ook) jaren geleden! #confessionsofafitgirl Ik kan je inmiddels wel verklappen: ik heb hier nu volledig de controle over!


Dat stemmetje in bovengenoemde situatie…dat is trouwens jouw oerbrein, ook bekend als het reptielenbrein of chimp. Verschillende benamingen, maar de kern blijft hetzelfde: dit stemmetje is jouw interne saboteur. Zij verzint alle smoesjes en excuses waardoor je niet altijd doet wat je eigenlijk echt wilt.


In deze blog richt ik mij de belemmerende overtuigingen welke brandstof zijn voor dat stemmetje.


Hierbij een aantal veelvoorkomende overtuigingen die ik zelf heb gehad en die van toepassing kunnen zijn in de bovenstaande situatie:

  • Ik heb het toch al verpest;

  • Ik kan de verleidingen niet weerstaan;

  • Ik heb geen discipline;

  • Het is mij tot nu toe nooit gelukt, dus dan lukt het nu ook niet;

  • Als ik eenmaal één hapje heb gehad, ga ik los;

  • Ik ben nu eenmaal zo.

Deze overtuigingen hebben er uiteindelijk bij mij voor gezorgd dat ik ‘lekker’ eten ging vermijden, want ik geloofde erin dat ik geen controle had over mijn eetgedrag. Zodra ik het probeerde ging ik alsnog ‘los’ om vervolgens tegen mijzelf te zeggen ‘zie je wel!’. Het was mijn eigen self fulfilling prophecy geworden.


Grote kans dat jij hetzelfde hebt. Je gelooft zo sterk in jouw overtuigingen dat je er ook zo naar blijft handelen en de gewoonte in stand houdt. Hoog tijd om dit patroon te doorbreken en die belemmerende overtuigingen bloot te leggen!


Gebruik de situaties die je naar aanleiding van de eerste blog hebt opgeschreven en schrijf nu al jouw belemmerende overtuigingen en gedachten op die je hebt rondom de feestdagen. Ik zou zeggen maak er een lekkere brain-dump van 😉 Het maakt niet uit wat je opschrijft. Alles is goed en je hoeft je nergens voor te schamen.


Ben je uitgeschreven? Beantwoord dan nu de volgende vragen:

1. Schrijf de grootste belemmerende overtuigingen op die je rondom de feestdagen hebt.

2. Welk ongewenst gedrag wordt er door deze overtuigingen getriggerd?

3. Stel per overtuiging jezelf de volgende vragen:

  • Is dit de waarheid?

  • Zit dit in mijn DNA – is het ECHT wie ik ben?

  • Kan ik 100% zeker weten dat dit waar is, zonder enige twijfel?

  • Wie ben ik als ik dit geloof?

  • Wie zou ik zijn als ik dit niet meer zou geloven?

4. Wat is het tegenovergestelde van de belemmerende overtuiging?

Benoem hiervoor 3 argumenten – waarom is het waar?


Ik wens je heel veel succes met het benoemen van jouw belemmerende overtuigingen.


Mocht je er niet uit komen en hulp nodig hebben, laat het mij weten hè 😊 Ook als je er wel uit komt en jouw inzichten wilt delen dan hoor ik dat natuurlijk ook heel graag!


Liefs, Roos


PS: de derde blog (met de voedingstips) kan je hier lezen!