Blog of Christmas Past

Bijgewerkt: 22 dec 2019

Welkom bij deze 4-delige blogreeks genaamd: Healthy Mindset Happy Holidays!


Nog iets meer dan een weekje en dan is het kerst! Kijk je er al naar uit?

Heb je leuke dingen op de planning staan? Ik hoop het wel!


Ik neem aan dat je deze blog bent gaan lezen omdat je op zoek bent naar informatie om ongeschonden de kerst door te komen. Misschien had je (de zoveelste!) blog verwacht met tips over voeding en training rondom de feestdagen…?


Daarin moet ik je even teleurstellen – deze blogs gaan met name over mindset. Ik kan wel allemaal tips geven op het gebied van voeding en training, maar als je er van overtuigd bent dat jij het niet kan – de verleidingen niet kan weerstaan – en hier zo van overtuigd bent en in gelooft, dan sta je al met 1 – 0 achter.


Dit betekent niet dat ik geen tips geef op het gebied van voeding en training. Hier komt nog een aparte blog over.


Wat je kan verwachten van deze blogreeks is een introductie van mindset tools om je bewuster te maken van jouw gedrag en de achterliggende gedachten daarvan.


In eerste instantie is dit voor de feestdagen, maar als je goed leest en een begin maakt met bewustwording, weet ik zeker dat je hier ook op andere momenten enorm veel aan zal hebben.


Van mijn klanten krijg ik de laatste tijd weer vaker te horen zij toch een beetje opzien tegen de feestdagen. Ze weten niet goed hoe ze met alle verleidingen moeten omgaan, hebben slechte ervaringen gehad in het verleden en zijn bang om (weer) aan te komen.


Is dit voor jou herkenbaar?


Dan verwacht ik dat deze blogreeks jou op de langere termijn echt gaat helpen om de feestdagen ‘goed’ door te komen. Met ‘goed’ bedoel ik een balans tussen lekker eten, een gezellige sfeer en het behouden van jouw resultaten; of althans, voorkomen dat je veel resultaat van de afgelopen weken teniet doet.


Misschien ben je al een paar dagen of zelfs weken aan het bedenken hoe jij het rondom de feestdagen gaat aanpakken. Wat ga je eten? Wie gaat wat koken? Kan ik wel sporten? Kan ik mij wel inhouden met eten? Het is daarom goed om jezelf af te vragen: Is deze stress voorafgaand aan de feestdagen het jou waard? Is jouw resultaat nu echt ZO belangrijk dat je jezelf tijdens de feestdagen (zware) restricties wilt opleggen? Gaat dat jouw (eind)doel dan niet voorbij?


Als het goed is, ben je namelijk bezig met het veranderen of behouden van jouw levensstijl. De feestdagen zijn een terugkomende gebeurtenis in het leven en het is dus goed om een manier te vinden om dit te implementeren in jouw levensstijl. Zo heb je er de rest van je leven profijt van.



Ik weet dat het lastig is om alles te weerstaan en dat het daarom moeilijk is om je aan jouw plan te houden. Het zijn de feestdagen en de winkels liggen vol met lekkere dingen. Dit hoort nu eenmaal bij de feestdagen. Toch?

Dat is tenslotte wat wij gewend zijn. Als je hier rationeel naar kijkt: gaat het met de feestdagen echt om veel en lekker eten? 😉

De feestdagen zijn juist een mooi moment om door te brengen met familie en vrienden. Misschien heb je sommige mensen al een tijdje niet gezien en dan is er niets fijner dan bijpraten onder het genot van een hapje en een drankje. Het (vele) lekkere eten is een bijkomstigheid en dit hebben wij (onbewust) gekoppeld aan gezelligheid.



Om alvast in de kerststemming te komen, begin ik deze blogreeks met een reisje naar jouw kerstverleden. De titel van de blog heeft dit vast al verklapt 😉

Door het terugkijken naar voorgaande jaren wordt inzichtelijk welke situaties jij lastig vindt, hoe jij hierop reageert en waar eventuele verbeterpunten zitten.


Dan gaan we nu terugkijken naar vorig jaar…

Om hier dieper op in te gaan en als basis voor de hierna volgende blogs, wil ik je een aantal vragen stellen. Om bij de volgende blogs hiermee verder te gaan is het handig om jouw antwoorden voor jezelf even op te schrijven. Zo heb je straks alles makkelijk bij de hand.

  1. Welke situatie(s) vond jij voorgaande jaren lastig? Vb. uit eten gaan, geen controle hebben, niet kunnen tracken, veel verleidingen, sociale druk / groepsdrang, etc.

  2. Waarom vond je deze situatie(s) lastig?

  3. Hoe heb je gereageerd in deze situatie(s)?

  4. Wat wil je dit jaar anders doen? Ofwel, waar liggen jouw verbeterpunten?

  5. Welke dingen gingen er juist goed en waar ben je trots op?

Heb je (persoonlijke) vragen? Stuur mij gerust een mailtje, dan help ik je verder op weg.


Ken je andere vrouwen die jij ook een #healthymindsethappyholidays gunt? Voel je vrij om deze blog te delen. Dan kunnen jullie er samen mee aan de slag :)


Heel veel succes!


Liefs, Roos


PS: de tweede blog kan je hier lezen.