Blog of Christmas Food & Workout

Bijgewerkt: 22 dec 2019

En zoals beloofd - want hij mag niet ontbreken - praktische tips op het gebied van voeding en training rondom de feestdagen.


De Voorbereidingen

Voorbereiden is het halve werk, maar welke voorbereidingen kan je allemaal treffen?


Ga je uit eten in een restaurant? Raadpleeg dan alvast het menu, zodat je kan kijken welke keuzes je hebt. Bepaal aan de hand hiervan wat je wilt eten. Wellicht kan je van tevoren het restaurant bellen en vragen naar de mogelijkheden.


Ga je eten bij vrienden en/of familie? Vraag dan wat je kan verwachten van het kerstdiner. Zodat je hierin ook )indien nodig) voorbereidingen kan treffen.


Je kan de dagen vóór kerst alvast wat calorieën opsparen door jouw vet en koolhydraat inname te verlagen. Je hoeft niet ‘heel diep’ te gaan! Want wanneer je 4 dagen lang 150 calorieën minder eet, spaar je al zo’n 600 calorieën op!


Het kan natuurlijk ook zijn dat je niet in de mogelijkheid bent om erachter te komen wat je kan verwachten qua eten. Ga dan alvast op onderzoek uit welke producten aansluiten bij jouw doelen. Als je wilt afvallen, kies je voor magere eiwitbronnen en veel groenten. Maak een lijstje van de producten die je graag wilt eten. Zo kan je tijdens het etentje zelf bekijken wat op dat moment voor jou de beste keuzes zijn.


De Feestdagen

Als je weet dat je een groot kerstdiner op de planning hebt staan, sla dan gedurende de dag géén maaltijden over. Anders ben je namelijk verzekerd van een flinke eetlust en zal je geheid jezelf overeten. Zorg er dus voor dat je alsnog 2 á 3 grote maaltijden eet. En met groot bedoel ik heel veel volume!


Beperk je overdag tot magere eiwitbronnen (zuivel, kip, witte vis), groenten (broccoli, bloemkool) en fruit. Groenten en fruit bevatten vitamines en vezels, hebben volume en bevatten over het algemeen weinig calorieën. Zo hoef je niet de hele dag honger te lijden en begin je niet uitgehongerd aan het kerstdiner.


Kan je trainen? Ga dan trainen! Is er geen sportschool in de buurt open? Doe een home work-out of ga buiten een stevige wandeling maken. Actief bezig zijn verlaagt het hongergevoel en vergroot jouw caloriebudget. Dit betekent niet dat je daardoor veel meer moet gaan eten! We hebben het in dit geval ‘maar’ over een paar honderd calorieën. Maar wie het kleine niet eert… 😉


Als je in een restaurant eet, vraag dan of het mogelijk is om een extra portie groenten te krijgen en vraag of ze de sausjes apart kunnen serveren. Zo kan je dit zelf doseren.


Eet tot je ongeveer 80% vol zit (in zijn totaliteit). Je weet dat er nog een toetje komt natuurlijk, dus houd hier alvast rekening mee. Desnoods eet je tot je 70% vol zit en houd je zo 10% over voor het toetje.


Houd rekening met (alcoholische) dranken. Ook deze bevatten calorieën en kunnen daardoor ook behoorlijk aantikken als je meerdere glaasjes neemt. Probeer je te beperken tot water, koffie, thee en light frisdranken. Wil je wel drinken? Houd hier dan al rekening mee gedurende de dag en tijdens de maaltijd zelf.


Met al dat eten is het makkelijk om veel te eten. Eet daarom rustig en geniet van de smaak! Dit doen we te weinig en schuiven zo’n kerstdiner naar binnen zonder er echt van te genieten. Zo zonde! Valt het jou ook op dat die eerste hap altijd het allerlekkerste is, en die smaak beetje bij beetje afneemt?


De dagen erna…

Ga door waar je gebleven bent. Maak je geen zorgen over wat je de afgelopen dagen wel of niet hebt gegeten of gedronken.


De kerstdagen en oud & nieuw zijn MAAR 5 dagen. Op jaarbasis heeft dat een stuk minder effect op jouw resultaat dan je wellicht denkt. De andere 360 dagen zijn daarin belangrijker. Wat je consistent, op dag- of weekbasis over een langere periode doet is bepalend voor jouw resultaat. Dus maak je niet te druk over die paar dagen 😉.


Consistency is more important than perfection.

Ik hoop dat de hierboven genoemde tips praktisch voor je zijn. Ik ben erg benieuwd welke voorbereidingen jij treft en welke tips jij in de praktijk gaat brengen. Ik wens je in ieder geval veel succes.


Liefs, Roos


PS: de vierde en laatst blog kan je hier lezen. #healthymindsethappyholidays

Privacy Verklaring| Algemene Voorwaarden| Cookiestatement

© UPlift! Lifestyle | Roos Edens 2018- 2020. Alle rechten voorbehouden.    

Foto's: Dennis Edens | Design: Roos Edens | Icons: www.icons8.com

info@upliftlifestyle.nl

0653723290

Hoorn